Manoel de Barros
The poet who visited the unconscious and stayed there
DOI:
https://doi.org/10.23882/rmd.24243Keywords:
literature, psychoanalysis, poetry, unconscions, subject, alterityAbstract
In this essay we analyse some aspects that we believe connect literature (especially poetry) and psychoanalyses, beginning with the claim that these two fields of human knowlwdge present various commun aspects. Through this perspective, we highlight some characteristics of the lyric production of the brazilian poet Manoel de Barros (1916-2014), who we defend as an explorer of the language of the dreams and the unconsciousness.
References
Barros, M. (2022). Gramática Expositiva do Chão. 1ª ed. Rio de Janeiro: Alfaguara.
Barros, M. (1997a). Livro para assobios. Record.
Barros, M. (1997b). O Livro das Ignorãnças. Record.
Baudelaire, C. (1996). Saber a Modernidade. Paz e Terra.
Bersani, L. (1997). Baudelaire e Freud. Dial-Divisão Editorial.
Bradbury. M., & McFarlane, J. (1989). Modernismo Guia Geral. Companhia das Letras.
Brandão, R. S. (1996). Literatura e psicanálise. Editora Universidade/UFRGS.
Chiampi, I. (1991). Fundadores da Modernidade. Ática.
Foucault, M. (1999). História da loucura. Perspectiva.
Friedrich, H. (1978). Estrutura da Lírica Moderna. Editora Duas Cidades.
Freud, S. (1972). A interpretação dos sonhos (Parte II). Imago.
Lino, P. (2021). Manoel de Barros e a poética do rewind. In P. Eiras (Org.). Materiais para a Salvação do Mundo 1. (pp.35-51). Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa.
Moisés, M. (1985). A literatura Portuguesa. 5ª ed. Cultrix.
Oliveira, V. (2016). A Reescritura Poética de Manoel de Barros. Editora Appris.
Pacheco, O. (1990). Sujeito e Singularidade. In Ensaio sobre a construção da diferença. Jorge Zahar Editor Ltda.
Paz, O. (1976). Signos em Rotação. Editora Perspectiva.
Rosenfeld, A. (1974). Psicologia Profunda e Crítica. In: Texto/Contexto. Perspectiva.
Teles, G. M. (1972). Vanguarda Europeia e Modernismo Brasileiro. Editora Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Baptista Gil, Fábio d'Abadia de Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.