a coreografia da mão

Authors

  • António Jorge Gonçalves Faculdade de Belas Artes, Universidade de Lisboa, Portugal

Abstract

My interest in the performative side of the arts comes, at least, since the rehearsals with the pop band I was part of as a bass player. Concepts such as beat, groove, beat, riff, melody, vocal harmonies, have always found correspondents (framing, thickness, texture, gradient, color, pattern, veiling) in my drawings. It is not by chance that we speak of a "bass line". Within the universe of comics, for example, I considered the line as the rhythmic section and the color as the melody that flew above the structure. I was fascinated above all by the possibility that musicians have to meet and "make music", even without exchanging prior impressions. Starting from a sound phrase that someone produces, anyone can add their own phrase, bringing their perspective to the music, building a sound place that belongs to everyone and that simultaneously belongs to no one.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Author Biography

António Jorge Gonçalves, Faculdade de Belas Artes, Universidade de Lisboa, Portugal


Email
: mail@subway-life.com
URL: http://www.antoniojorgegoncalves.com/

António Jorge Gonçalves, estudou Design de Comunicação em Lisboa e Theatre Design em Londres. Tem criado, a solo e com outros escritores, livros onde texto e imagem se relacionam de forma íntima e experimental. Fez direção visual em peças de teatro. Concebeu um método de Desenho Digital em Tempo Real e manipulação de objectos em Retroprojector que tem utilizado em espectáculos com músicos, actores e bailarinos.
Com o projeto Subway Life, percorreu o mundo desenhando pessoas no Metro. Publicou semanalmente cartoon político nas páginas do Inimigo Público (jornal Público) entre 2003-2018, tendo sido distinguido no World Press Cartoon e visto os seus desenhos serem publicados no Le Monde, Courrier Internacionale em colectâneas internacionais.
Foi distinguido em 2014 com o Prémio Nacional de Ilustração (DGLAB) pela obra Uma Escuridão Bonita (com Ondjaki).
Foi docente no IADE, na RESTART e na Universidade Nova de Lisboa. Integrou o projecto pedagógico 10×10 da Fundação Calouste Gulbenkian, como artista. Actualmente leciona na Faculdade de Belas Artes de Lisboa.

Published

2020-11-08

How to Cite

Gonçalves, A. J. (2020). a coreografia da mão. [RMd] RevistaMultidisciplinar, 2(2), 79–81. Retrieved from https://revistamultidisciplinar.com/index.php/oj/article/view/35